Buty do futbolu amerykańskiego – jak wybrać właściwe obuwie do gry?

Niezależnie od tego, czy dopiero zaczynasz swoją przygodę z futbolem amerykańskim, czy jesteś już doświadczonym zawodnikiem – jedną z rzeczy, które potrzebujesz są właściwie dobrane korki. Źle dobrane obuwie może być przyczyną wielu problemów – bólu, przemęczenia i urazów stóp, a także kontuzji kręgosłupa i stawów. Odpowiednie buty zapewnią komfort treningu i zminimalizowanie ewentualnego bólu wynikającego z naszych niedoskonałości i dawnych zaniedbań w sferze ogólnej sprawności. Rozmiar i marka nie są jedynymi wytycznymi podczas wyboru właściwego obuwia.

Rozmiar ma znaczenie.

Większości z nas wydaje się, że doskonale zna swój rozmiar buta. Jednak zarówno długość, jak i szerokość obuwia zależy od modelu i marki. Przymiarka jest obowiązkowa. Odpowiednio dobrany but powinien posiadać odrobinę przestrzeni między palcami a czubkiem. Stopa musi mieć miejsce, gdyż podczas aktywności przesuwa się do przodu. Optymalne dopasowanie to także odpowiednia szerokość buta. Zbyt luźne lub zbyt opięte obuwie może być przyczyną licznych dolegliwości powstających na skutek przesuwania się stopy podczas aktywności na boisku .Należy też pamiętać, żeby zawsze przymierzyć but i się w nim trochę poruszać, a nawet przebiec się po sklepie

Pronacja, supinacja, podbicie.

Dla początkujących, a nawet dla zaawansowanych zawodników powyższe pojęcia mogą być czymś nowym. Jednak nie są to tak skomplikowane kwestie, jak może się wydawać po ich nazwach. Zasadniczo spotyka się trzy typy stopy: pronującą, neutralną i supinującą. Oczywiście, jest to znaczne uproszczenie, gdyż łatwo spotkać typy pośrednie.

Pronacją nazywamy sposób, w jaki stopa obraza się do wewnątrz podczas marszu lub biegu. Nie jest to określenie negatywne, a raczej neutralne, a większa lub mniejsza pronacja nie definiuje dobrego lub złego biegacza. Cecha ta jest jednak bardzo ważna podczas doboru odpowiedniego obuwia. Pomoże to uniknąć urazów podczas aktywności.

Pronator jest często spotykanym typem stopy. Potocznie nazywamy go płaskostopiem. Stopa przetaczana jest po podłożu na całej szerokości – od pięty aż po wybicie palcami. Niskie podbicie ogranicza naturalny mechanizm pochłaniania wstrząsów. Buty dla pronatorów posiadają wsparcie od wewnętrznej części buta, ograniczając przechylanie stopy do środka podczas kroku. Wielu producentów posiada też różne modele w zależności od skali pronacji.

Terminem neutral określa się prawidłowy ruch stopy podczas biegu. Ciężar jest rozprowadzany równomiernie od pięt aż po palce. Łatwo rozpoznać ten typ po tym, że gdy spojrzymy na stopę od tyłu, to jest ona ustawiona w linii prostej z nogą, a ciężar ciała na pięcie – rozłożony równomiernie. Osoby o typie neutral powinny wybierać buty amortyzujące bez stabilizatora stopy.

Supinatorem nazywamy typ, w którym biegacz nadmiernie obciąża zewnętrzną krawędź stopy. Osoby supinujące posiadają wysokie i sztywne podbicie. Powoduje to duże wstrząsy podczas podnoszenia nóg. Dla tego typu polecane są buty neutralne z mocną amortyzacją. Obuwie takich osób ściera się w charakterystyczny sposób – najbardziej na zewnętrznej części pięty. Wierzch obuwia zazwyczaj jest przesunięty na zewnątrz.

Wybierając buty do biegania musimy sobie zdać sprawę, że podobnie jak z pronacją, istnieją trzy typy podbicia stopy: normalne, niskie i wysokie. W zależności od podbicia wybór butów będzie głównie koncentrował się na materiałach, z których buty są wykonane, z naciskiem na materiały tłumiące wstrząsy lub stabilizujące.

podbicie normalne – wybieraj buty do biegania wyposażone w systemy stabilizujące, tłumiące wstrząsy. Dobrze by buty zawierały wkładkę usztywniającą. Najczęściej mają lekko zakrzywiony kształt a podeszwa składa się z dwóch rodzajów materiałów.

podbicie niskie – buty do biegania powinny mieć systemy podtrzymujące, umożliwiające kontrolowanie ruchu stopy. Zwykle będą to buty o prostym fasonie, dość sztywne, czasem wyposażone w dodatkowy mostek od wewnętrznej strony i cięższe od innych modeli.

podbicie wysokie – buty do biegania o elastycznej podeszwie, bardzo miękkie zakrzywione w kształcie. Pozwalające na swobodny ruch stopie ale chroniące ją przed wstrząsami związanymi z uderzeniem o podłoże.

Wybierzmy w końcu jakieś buty.

Pamiętaj o tym, żeby buty przymierzać wieczorem, gdy stopa jest już zmęczona i odrobinę większa. Powinno się też to odbywać w odpowiednich skarpetach. Ich wybór jest ogromny. Zapewniają wysoki komfort podczas aktywności. Wiele z nich jest dedykowanych do danego typu obuwia. Skarpety i buty tworzą całość, która ma się dostosować do stopy. Zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa, zmniejszają ryzyko przegrzania, minimalizują otarcia i odprowadzają wilgoć. W ten sposób osiągniemy najwyższy komfort i bezpieczeństwo.

Należy także pamiętać o kwestiach wagi – zarówno butów, jak i zawodnika. Cięższe osoby mają pogłębioną pronację lub supinację. Dlatego producenci oznaczają wagę grupy docelowej dla danego obuwia. Z kolei masa obuwia zależy od odległości, na które chcemy biegać. Buty o lepszej amortyzacji – a tym samym przeznaczone na długie dystanse – są odpowiednio cięższe.

Wybór odpowiedniego obuwia może wydawać się skomplikowany. Jednak nie można tego lekceważyć. Duża powtarzalność ruchów podczas treningu podwyższa ryzyko różnych problemów. Odpowiednie obuwie minimalizuje uszkodzenia i kontuzje – od otarć po poważniejsze urazy. Za ich pomocą zadbamy nie tylko o stopy, ale także kolana, miednicę i kręgosłup.

Poniżej prezentujemy listę butów do futbolu amerykańskiego, przygotowaną przez Sport House Shop. Kupując za pośrednictwem naszego portalu otrzymujecie rabat w postaci promo kodu „PROMOKOD” o wartości „…”

Leave a Reply